عوارض کبد چرب چیست ؟

آیا کبد چرب درمان قطعی دارد ؟ دوره درمان کبد چرب غیر الکی چقدر است؟اینها سوالاتی هستند که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب با انها درگیر هستند در این مطلب سعی کرده ایم به تمام این سوالات بپردازیم با ما همراه باشید

بررسی اجمالی کبد چرب

کبد چرب
کبد چربی غیر الکلی

بیماری کبدی چرب غیر الکلی یک اصطلاح  برای طیف وسیعی از شرایط کبدی است که افراد مبتلا  الکل را مصرف می کنند. همانطور که از نامش مشخص است، مشخصه اصلی بیماری کبد چرب غیر آلرژیک چربی بیش از حد در سلول های کبدی ذخیره می شود.

استاتو هپاتیت غیر آلرژیک، شکل بالقوه جدی بیماری، با التهاب کبدی مشخص می شود که ممکن است به زخم و آسیب برگشت ناپذیر تبدیل شود. این آسیب شبیه آسیب ناشی از مصرف الکل سنگین است. در شدیدترین استاتو هپاتیت غیرالکلی، می تواند به سیروز و نارسایی کبد پیشرفت کند

بیماری کبدی چرب غیر آلرژیک در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای غربی، رایج است. در ایالات متحده، این شایعترین نوع بیماری مزمن کبدی است که بر روی حدود 80 تا 100 میلیون نفر تاثیر میگذارد.

بیماری کبد چرب  در هر گروه سنی رخ می دهد، اما به ویژه در افراد بالای 40 سال و 50 ساله که به علت عوامل خطر مانند چاقی و دیابت نوع 2 در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. این وضعیت همچنین در سندرم متابولیک بیشتر است، که خوشه ای از اختلالات از جمله افزایش چربی شکم، توانایی ضعیف در استفاده از هورمون انسولین ، فشار خون بالا و سطوح بالای تری گلیسیرید،که یک نوع چربی است دیده میشود.

مراقبت از بیماری کبد چرب غیرطبیعی

بیماری کبدی چربی غیرالکلی معمولا علایم و نشانه ها را ایجاد نمی کند. هنگامی که این بیماری رخ میدهد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کبد بزرگ
خستگی
درد در شکم بالا سمت راست

علائم و نشانه های استاتو هپاتیت غیر الکلی و سیروز (زخم پیشرفته) عبارتند از:

تورم شکم (آسيت)
عروق خونی عضلانی فقط زیر سطح پوست است
سینه های بزرگ در مردان
طحال بزرگ
زردی پوست و چشم

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم

در صورتی که علائم و نشانه های را به صورت مداوم مشاهده کردیم باید با پزشک صحبت کنیم

عوارض چربی چربی چیست؟

علل کبد چرب

کارشناسان دقیقا نمی دانند چرا در برخی افراد چربی در کبد تجمع می یابند، در حالی که در افراد دیگر تجمع نمی کنند. به همین دلیل مدارک محدودی از اینكه چرا برخی از كبدها دچار چربی و التهاب می شوند كه به سیروز كشیده می شوند، وجود دارد. هر دو بیماری کبد چربی غیر الکلی و استاتو هپاتیت غیر آلو هر دو به موارد زیر مرتبط هستند:

عامل بیماری کبد چرب و کبد استاتو هپاتیت

اضافه وزن یا چاقی
مقاومت به انسولین، که در آن سلول های خود را در پاسخ به انسولین هورمون قند مقاوم میکنند
قند خون بالا (هیپرگلیسمی)، نشان دهنده دیابت نوع 2 است
سطح بالای چربیها، به ویژه تری گلیسیرید، در خون است

این ترکیبات بهداشتی به نظر می رسد که باعث انتقال چربی به کبد می شود. برای برخی افراد این میزان چربی بیش از حد به عنوان یک سم برای سلول های کبدی عمل می کند و باعث التهاب کبدی و استاتو هپاتیت غیر الکل می شود که ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار (فیبروز) در کبد شود.

عوامل خطر

طیف گسترده ای از بیماری ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های کبد چرب غیرالکلی را افزایش دهد، از جمله:

کلسترول بالا
سطح بالای تری گلیسیرید در خون
سندرم متابولیک
چاقی، به ویژه هنگامی که چربی در شکم متمرکز است
سندرم تخمدان پلی کیستیک
آپنه خواب
دیابت نوع 2
کم کاری تیروئید
غده هیپوفیز غده

کبد استاتو هپاتیت غیرالکلی در این گروه ها بیشتر است:

افراد مسن تر
افراد مبتلا به دیابت
افرادی که چربیشان در شکم متمرکز است

تشخیص بیماری کبد چرب غیر الکلی از استاتو هپاتیت غیر الکلی بدون آزمایش بیشتر دشوار است.

عوارض جانبی کبد چرب غیرالکلی

کبد طبیعی و سیروز کبدی

آسیب به مری

سرطان کبد

عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی و استاتو هپاتیت غیر آلرژی سیروز است که در معرض زخم (فیبروز) در کبد قرار دارد. سیروز در پاسخ به آسیب های کبدی، مانند التهاب در استاتو هپاتیت غیر آلرژی رخ می دهد. همانطور که کبد سعی دارد التهاب را متوقف کند، ناحیه ای از زخم (فیبروز) تولید می کند. با التهاب ادامه می یابد، فیبروز گسترش می یابد تا بیشتر و بیشتر بافت کبدی را جذب کند.اگر روند متوقف نشود،

سیروز ممکن است منجر به:

ایجاد مایع در شکم (آسیت)
تورم رگ ها در مری شما (واریس مری)، که می تواند منجرب به پارگی و خونریزی شود
سردرگمی، خواب آلودگی و بی حسی بودن (آنسفالوپاتی کبدی)
سرطان کبد
نارسایی کبدی در مرحله پایانی، یعنی کبد کار را متوقف کرده است

حدود 20 درصد از افراد مبتلا به استاتو هپاتیت غیر آلرژی به سیروز پیشرفت می کنند

روش جلوگیری از کبد چرب غیر آلرژی  :

رژیم سالم

را انتخاب کنید یک رژیم سالم گیاهی را انتخاب کنید که غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات و چربی های سالم است.

حفظ وزن سالم

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تعداد کالری که هر روز مصرف میکنید را کاهش دهید و تمرین بیشتری انجام دهید. اگر وزن سالم داشته باشید، با انتخاب یک رژیم سالم و ورزش، آن را حفظ کنید.

ورزش

در بیشتر روزهای هفته در صورتی که به طور منظم ورزش نکرده باشید، ابتدا از پزشک خود اطمینان حاصل کنید.

عوارض چربی چربی چیست؟

کبد چرب

کبد چرب یا استئاتوز کبدی، اصطلاحی است که میزان چربی موجود در کبد را توصیف می کند. این طبیعی است که برخی از چربی ها در کبد شما وجود دارد، اما اگر بیش از حد باشد یک مشکل در بدن شما ایجاد میکند

کبد دومین عضو مهم در بدن است. کارکرد آن این است که همه چیزهایی را که می خوریم یا نوشیدنی را پردازش میکند و همه مواد مضر را از خون فیلتر می کنیم. اگر چربی بیش از حد در کبد تجمع پیدا کند این روند قطع شود. کبد چرب هنگامی که چربی بیشتر از 5 تا 10 درصد وزن کبد شما را تشکیل می دهد. مشاهده BodyMap کبد و کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد آن.

کبد به طور کلی خود را با بازسازی سلول های جدید تازه میکند، زمانی که آسیب های قدیمی را ترمیم می کند.یا هنگامی که کبد آسیب های مکرر به کبد وارد میشود زخم های دائمی رخ می دهد. این بیماری سیروز نامیده می شود.

کبد چرب یک حالت برگشت پذیر است که اغلب با اصلاح شیوه زندگی حل می شود. در بسیاری از موارد، کبد چرب بدون علائم است. این طور نیست که آسیب دائمی ایجاد کند مگر آنکه پیشرفت کند.

کبد چرب یک بیماری شایع است که حدود 10 تا 20 درصد از آمریکایی ها به سیروز و التهاب های کبدی دچار اند. با توجه به بنیاد کبد آمریکا، اکثر موارد کبد چرب در افراد بین 40 تا 60 سالگی تشخیص داده می شوند.

کبد چرب می تواند باعث ایجاد مشکل های حاد شود اگر علت اصلی آن شناسایی و درمان نشود.

علائم کبد چرب چیست؟

کبد چرب معمولا نشانه های مشخص خاصی را ندارد. ممکن است احساس خستگی یا ناراحتی ناگهانی شکمی داشته باشید. کبد شما ممکن است کمی بزرگ شود، که پزشک شما می تواند طی یک معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

با این حال، چربی بیش از حد در کبد می تواند باعث التهاب شود.

علائم کبد ملتهب شامل موارد زیر است:

اشتهای ضعیف
کاهش وزن
درد شکم
ضعف فیزیکی
خستگی
گیجی

اگر کبد چرب به سیروز و نارسایی کبد پیشرفت کند، علائم میتوانند شامل موارد زیر باشند:

شکم بزرگ و مایع پر شده
زردی پوست و زرد شدن چشم
گیجی
خونریزی سریع

علل کبد چرب چیست؟

شایع ترین علت کبد چرب الکل و نوشیدنی های سنگین است. در بسیاری از موارد، پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث کبد چرب در افرادی که الکل زیاد نوشیدند میشود.

کبد چرب هنگامی ایجاد می شود که در بدن بیش از حد چربی تجمع می کند یا نمی تواند به اندازه کافی متابولیزه کند. چربی بیش از حد در سلول های کبدی ذخیره می شود . خوردن رژیم غذایی با چربی بالا و قند بالا ممکن است به طور مستقیم در کبد چرب تاثیر مستقیم بگذارد،

یکی دیگر از علل شایع کبد چرب عبارتند از:

چاقی
یا سطح بالای چربی خون
دیابت
ارثی ژنتیکی
کاهش وزن سریع
عوارض جانبی برخی از داروها، از جمله آسپرین، استروئید، تاموکسیفن (Nolvadex) و تتراسیکلین (Panmycin)

منبع : دکتر کبد